Osteopathie bij volwassenen

Als osteopaat kijken we anders naar uw klacht. We kijken verder dan waar klachten zich uiten en zoeken naar de oorzaak ervan. Het bewegingsapparaat, de organen en het centraal zenuwstelsel hebben onderling een speciale relatie. Zo kan een maagstoornis klachten en blokkades geven in de nek of kan rugpijn een gevolg zijn van slecht werkend middenrif. De osteopaat onderzoekt de schedel, de organen en het bot/spierstelsel op hun beweeglijkheid en probeert zo het verband te leggen tussen uw klacht en de gevonden afwijkingen.

Meest voorkomende klachten

Hoofdpijn & nekklachten

Hoofdpijn is een algemeen symptoom ten gevolge van een diversiteit aan klachten & meervoudige oorzaken. Na uitsluiting van klassiek medische problematiek wordt door de osteopaat een onderzoek / behandeling ingesteld.

Meer informatie over hoofdpijn?
Onderstaande klachten zijn vaak voorkomend. Samen wordt er dan gezocht naar een behandeling die volgende symptomen kan wegnemen / verlichten:

• posttraumatische klachten ter hoogte van de schedel
  • nekklachten uitstralend naar de schedel
  • spanningshoofdpijn, stress en houdingsafwijkingen
  • kaakgewrichtsproblematiek (klemmen en knarsen)
  • blokkades thv de nekwervels
  • al dan niet in combinatie met duizeligheid/oorsuizingen/sinusitis
  • doorbloedingsstoornissen in hoofd en nekgebied
Osteopathie bij hoofdpijn

Lage rugpijn

Ook deze klachten zijn het gevolg van een hele reeks oorzaken en drukken zich heel individueel en in alle vormen uit. Aan de hand van een reeks tests maakt de osteopaat het verschil, zowel in aanpak als resultaat na een grondige evaluatie van de symptomen en voorgeschiedenis.

Meer informatie over pijn in de onderrug?

• arthritische veranderingen ter hoogte van de kleine gewrichtjes
  • aangeboren en erfelijke factoren
  • slijtage van de tussenwervelschijven
  • invloeden en projectiepijnen vanuit de buikorganen
  • slechte houdingsgewoonten, verkeerde sportbeleving, gebrek aan beweging
  • wervelblokkades
  • uitstraling naar de ledematen, ischiaspijnen en irritatie
Osteopathie bij hoofdpijn

Gewrichtsproblemen

Alle gewrichtsproblemen van niet reumatische aard kunnen een indicatie zijn voor osteopathie. Schouder-, elleboog-, pols- en heup-, knie- en voetproblemen kunnen zowel plaatselijk, als in de wervelkolom ontstaan.

Meer informatie over gewrichtsproblemen?

• ten gevolge van irritatie van de zenuwen naar de ledematen vanuit de wervels
  • sportletsels en traumata allerhande
  • spierletsels en peesontstekingen

De osteopaat zoekt de specifieke bewegingsbeperkingen op, maakt die vrij en zorgt zo voor een optimalisatie van zowel bezenuwing als doorbloeding in en rond het gewricht.

Osteopathie bij gewrichtspijn

Orgaanklachten

De wervelzuil speelt een centrale rol in de regulatie van de activiteiten van de organen, en omgekeerd. Bevelen vanuit de hersenen bereiken de ingewanden via de wervels. Vice versa wordt de informatie vanuit de organen doorgegeven naar het centraal zenuwstelsel.

Meer informatie over orgaanklachten?
Er is dus een voortdurende wisselwerking en informatieverwerking die zowel op een storing in de wervelkolom als een orgaandysfunctie kan wijzen. De osteopaat tracht, na uitsluiting van klassiek medische contra-indicaties, het evenwicht tussen structuur en inhoud te herstellen via zachte weefseltechnieken.

We vermelden hierbij goedaardige klachten zoals:

• maagklachten, zoals: oprispingen, overmatig boeren, opgezwollen gevoel, etcetera
  • spijsverteringsklachten, zoals: constipatie, buikkrampen, gevoelige darm, etcetera
  • pijn ter hoogte van het middenrif, uitstralend naar de rug, buikwand en / of onder de ribben.

Meer weten over osteopathie bij volwassenen?